Meta Journalism

Proofreading the first draft of history

Χωνευτήρια κι αχταρμάδες

5 Σχόλια

Δυστυχώς, πλην λίγων εξαιρέσεων, τα περισσότερα άρθρα του ελληνικού τύπου για τα blogs είναι διεκπεραιωτικά και αβανταδόρικα. Tο σημερινό αφιέρωμα της Ελευθεροτυπίας όχι μόνο δεν αποτελεί εξαίρεση, αλλά είναι case study για τα συμπτώματα της διεκπεραιωτικής αρθρογραφίας στον ελληνικό τύπο, σε σχέση με τεχνολογικά θέματα (και όχι μόνο).

Το αφιέρωμα επιμελήθηκε η δημοσιογράφος Ντάνι Βέργου, της οποίας σχετικό θεματικά πόνημα απασχόλησε πρόσφατα το Metajournalism (1, 2) και την ελληνική μπλογκόσφαιρα. Το αφιέρωμα ξεκινάει με το αναπόφευκτο εισαγωγικό σημείωμα / σύντομη ιστορική αναδρομή,

[..]Ως ιδέα ξεκίνησαν το 1994 από τον Αμερικανό Justin Hallwho, ο οποίος διατήρησε για 11 χρόνια ένα ηλεκτρονικό ημερολόγιο. Ενας από τους πρώτους blogger είναι και ο φοιτητής του Swarthmore College, Jerry Pournelle.

που αντιγράφει το άρθρο της Wikipedia για τα blogs, (*)

Justin Hall, who began eleven years of personal blogging in 1994 while a student at Swarthmore College, is generally recognized as one of the earliest bloggers,[4] as is Jerry Pournelle.

ως συνήθως, χωρίς να αναφέρει την πηγή. Κάποιος θα ‘πρεπε να το μεταφράσει κάποια στιγμή το έρμο, για να μη μπαίνουν στον κόπο οι αρθρογράφοι των εφημερίδων να το ξεπατικώνουν με ατέλειες. (Φυσικά, η ιστορία του Jerry Pournelle -γνωστός συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας και παλιά καραβάνα της δημοσιογραφίας στην πληροφορική- τους διαφεύγει τελείως, αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα). Λίγο παρακάτω, αρχίζουν τα στατιστικά:

Σήμερα, οι πρώτοι στη δημιουργία blogs είναι αυτοί που τα ξεκίνησαν: οι Αμερικανοί. Πρώτοι σε συχνότητα επίσκεψης blogs όμως παγκοσμίως είναι οι Ιάπωνες και ακολουθούν οι Αμερικανοί, οι Βρετανοί, οι Γάλλοι και οι Γερμανοί. Πρώτοι στη δημιουργία blogs είναι μεν οι κάτοικοι των ΗΠΑ, σίγουρα όμως παίρνουν πιο σοβαρά αυτά που διαβάζουν και συχνότερα απαντούν σε αυτά. [..] Με περισσότερα από 14 εκατομμύρια blogs σήμερα στο Διαδίκτυο και 80.000 να εμφανίζονται καθημερινά [.]

τα οποία, κρίνοντας από το πιό πρόσφατο The State of the Live Web, April 2007 (που αναφέρει ως πρώτη γλώσσα τα γιαπωνέζικα, περισσότερα απο 70 εκατομμύρια blogs παγκοσμίως και 120.000 νέα να εμφανίζονται καθημερινά), είναι όχι απλά μπαγιάτικα αλλά ληγμένα. Μετά πως να πάρει κανείς σοβαρά τα «ποιοτικά» συμπεράσματα που παραθέτουν οι αρθρογράφοι;

οι κάτοικοι των ΗΠΑ, [..] παίρνουν πιο σοβαρά αυτά που διαβάζουν και συχνότερα απαντούν σε αυτά. Οι Ιάπωνες, λόγω της αυστηρής λογοκρισίας, που είναι κομμάτι της παιδείας τους, διαβάζουν πολλά blogs αλλά δεν δίνουν βαρύτητα στις πληροφορίες που αυτά παρέχουν ούτε μπαίνουν στον κόπο να απαντήσουν. Δεν υπολογίζουν τα blogs ως κομμάτι της ενημέρωσής τους

Παρακάτω, αραδιάζουν, χωρίς αναφορά στην πηγή, σχεδόν αυτούσια (**) τη λίστα Blog 100 του CNET, χωρίς να γνωρίζουν όχι μόνο τα εν λόγω blogs ή το σχετικό λεξιλόγιο, αλλά, κατά τα φαινόμενα, ούτε σωστά αγγλικά. Έτσι, ο όρος cutting edge μεταφράζεται ως «δημοφιλή ακραία» (προφανώς δε μιλάνε για το blog του Οσάμα, αλλά για τα blogs που βρίσκονται «στην κόψη»), και τα open source blogs (blogs με θέμα το λογισμικό ανοικτού κώδικα) μεταφράζονται σαν «ανοικτές πηγές»!

Με την στεγνή παράθεση τέτοιων λιστών, όπως συχνά συνηθίζεται, ή ακόμα και των υποτίτλων κάποιων blogs δεν πληροφορείται ο αναγνώστης για το περιεχόμενό τους. Ούτε όμως και διευκολύνεται στο να τα βρει, αφού παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο άρθρο αραδιάζει ένα κάρο αναφορές σε blogs, δεν περιλαμβάνει ούτε ένα link προς αυτά (αν εδώ η δικαιολογία είναι ότι μπορεί κανείς να τα βρει στο Google, η απάντηση είναι ότι θα ‘ταν ευκολότερο να έδιναν το link προς τη λίστα του CNET).

Για τα υπόλοιπα, οι Προσφορές Τύπου σχολιάζουν:

Επίσης άμα πάρουμε σοβαρά αυτό το αφιέρωμα πρέπει να πιστέψουμε ότι τα blogs στην Ελλάδα είναι 9.782 επειδή τόσα λέει έχουνε καταχωρηθεί στο sync.gr. Λες και αυτό το site είναι το σημείο αναφοράς γιά την ελληνική blogόσφαιρα ή λες και δεν υπάρχουν άλλα μόνιτορς ή ακόμη λες και δεν υπάρχουν blogs που δεν είναι καταχωρημένα πουθενά. Και δεν φτάνει μόνο αυτό αλλά μας αραδιάζουν κόπυ πέιστ όλες τις κατηγορίες blogs που βρήκαν στο sync πιάνοντας μιά ολόκληρη στήλη.

Θα μπορούσα να συνεχίσω, αλλά δεν έχει νόημα. Το παράδοξο είναι ότι, ενώ πολλοί συντάκτες της Ελευθεροτυπίας διατηρούν blogs, τα οποία μάλιστα προβάλλει η εφημερίδα, τα αφιερώματα και άρθρα τέτοιου τύπου γράφονται πάντα από άσχετους με το χώρο.

Ευτυχώς που οι αρθρογράφοι διευκρινίζουν, για να αποφύγουν όπως λένε οι ίδιοι την παρεξήγηση, ότι τα blogs δεν αποτελούν μέσα ενημέρωσης!

ΥΓ: Και μιά παραίνεση για τους bloggers που εκθειάζουν και αναδεικνύουν το κάθε αφιέρωμα στα blogs που εμφανίζεται στον τύπο χωρίς ξεψάχνισμα και κριτική σκέψη: μην κάνετε μάγκες τους αρπακολλατζήδες (αγγλιστί: copypasters?)’ εκτός από το ότι δικαιούστε να τους κρίνετε, μπορείτε να κάνετε καλύτερη δουλειά απ’ αυτούς, καλύπτοντας την ελληνική και διεθνή μπλογκόσφαιρα (ή, τουλάχιστον, θα έπρεπε).

(* πειστήριο #1: το πρόχειρο copy paste)

(** πειστήριο #2: η σειρά παραμένει ίδια, ενώ γίνεται αναφορά στο «όνομα της επόμενης κατηγορίας blogs». Τουλάχιστον, αν θέλετε να κρύψτε την πηγή, κάντε λίγο δημιουργικό editing…)

Written by Oneiros

13 Μαΐου 2007 στις 8:41 μμ

Αναρτήθηκε στις Εφημερίδες

5 Σχόλια

Subscribe to comments with RSS.

  1. Γιατί ασχολείσαι μ’ ένα ετοιμοθάνατο ερείπιο;

    (τον παραδοσιακό τύπο)

    Σ;))))))

  2. Θα διαφωνήσω, Μαύρε Γάτε: δεν βλέπω τα social media ως ευθέως ανταγωνιστικά -και μόνο- με τον παραδοσιακό τύπο, ούτε μπορούμε οι bloggers να υποκαταστήσουμε πλήρως τους επαγγελματίες δημοσιογράφους (η επιμέλεια – αρχισυνταξία και η ερευνητική δημοσιογραφία είναι δύο τυπικά παραδείγματα). Ο παραδοσιακός τύπος, βέβαια, θα αναγκαστεί να μετεξελιχθεί και να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και δυνατότητες και τις απαιτήσεις του κοινού. Ετοιμοθάνατες μπορεί να είναι απλά κάποιες εκδοτικές επιχειρήσεις που δεν οσφραίνονται τα σημεία των καιρών.

    Oneiros

    14 Μαΐου 2007 at 7:22 πμ

  3. […] θαύμασα τις εξαίρετες γνώσεις του συγγραφέα του. Διαβάστε εδώ σχετικά. Επίσης ευχαριστούμε το Blogopoly.gr γιά την αναφορά του και […]

  4. Χωνευτήρια κι αχταρμάδες (Meta Journalism)

    «Δυστυχώς, πλην λίγων εξαιρέσεων, τα περισσότερα άρθρα του ελληνικού τύπου για τα blogs είναι διεκπεραιωτικά και αβανταδόρικα. Tο σημερινό α…

    buzz

    14 Μαΐου 2007 at 10:14 πμ


Αφήστε απάντηση στον/στην ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΤΥΠΟΥ Ακύρωση απάντησης